قوانین اتحادیه باربری

قوانین اتحادیه باربری در اساسنامه این صنف، جهت رعایت و حفظ منافع شرکت‌های عضو این مجموعه و همچنین مشتریانشان وضع شده است. در واقع، اتحادیه باربری در تلاش است تا با نظارت بر عملکرد اعضا و رعایت قوانین توسط آن‌ها، به تامین منافع مشتریان و شرکت‌های اتوبار کمک کند. ما در ادامه این نوشتار به معرفی مهم‌ترین قوانین اتحادیه باربری پرداخته‌ایم.
قوانین اتحادیه باربری
باربری آسوده بار » مقالات » قوانین اتحادیه باربری

فهرست مطالب

مهم‌ترین قوانین اتحادیه باربری

اتحادیه باربری در واقع به امور حمل بار می‌پردازد و با وضع قوانین و مقررات یا تغییر آن‌ها متناسب با شرایط روز، کمک به تامین منافع و کسب رضایت رانندگان باربری، شرکت‌های اتوبار و مشتریان می‌کند. به عنوان مثال موارد زیر برخی از مهم‌‌ترین قوانین اتحادیه باربری هستند:

  • شرکت‌های اتوبار مسئول حفظ ایمنی وسایل و لوازم مشتریان در طول مسیر حمل بار هستند، به همین دلیل در صورتی‌ که در طول مسیر حمل بار به هر یک از وسایل کوچک‌ترین آسیبی زده شود، در آن صورت شرکت ارائه‌دهنده خدمات حمل بار مسئول است تا خسارت لازم را به مشتری پرداخت کند.
  • بر اساس قانون حمل بار نیز حمل برخی بارها همچون لباس، گوشی، پودر و… ممنوع است؛ چراکه ممکن است بار قاچاق به حساب بیاید و از این برای حمل این بارها به خصوص در بار شهرستانی که توسط باربری تهران به شهرستان جابجا می شود، باید مجوز مربوطه اخذ شود.
  • برگه فاکتور باربری بعد از اتمام کار باید با امضاء شخص مشتری مبنی بر رضایت از نیروهای سرویس ارسالی امضاء شده و به راننده سرویس ارسالی تحویل داده شود. در این صورت در آرشیو اتوبار و باربری نگهداری می‌شود تا در صورت نیاز به ارائه به اتحادیه باربری یا سازمان‌های ذیربط دیگر، قرار بگیرد.
  • گرفتن هرگونه مبلغ اضافی تحت عنوان‌های مختلف از شخص مشتری کاملاً غیر قانونی است. مگر اینکه مشتری نسبت به پرداخت هرگونه مبلغ رضایت 100 درصدی داشته باشد. در غیر این صورت مشتری می‌تواند از اتوبار یا راننده شکایت کند.
  • جابه‌جایی یا حمل و نقل هرگونه اثاثیه بسیار حساس و شکننده از جمله شیشه و آئینه، تلویزیون بدون کارتن و ضربه‌گیر اورجینال و… کاملا بر عهده شخص مشتری است و وی می‌بایست مسئولیت آن را پذیرفته تا نیروهای ارسالی به همراه سرویس مسئولیتی و وظایف شرکت باربری در قبال آن نداشته باشند.
  • در پایان باربری راننده و نیروهای کار وظیفه دارند تا کف ماشین باربری را به مشتری نشان دهند و او را از خالی بودن بار و اتمام کار مطلع کنند.
  • قبل از جابه‌جایی هر یک از اثاثیه علی‌الخصوص اثاثیه حساس نیروهای کار وظیفه دارند که هرگونه خسارت پیشین را به مشتری گوشزد کنند و سپس در مکان مقصد اثاثیه را به همان شکل تحویل دهند.
  • برای جابه‌جایی وسایل و لوازم بالای 80 یا 100 کیلوگرم، حجیم، حساس و بزرگ می‌بایست از دو یا سه نفر نیروی کار استفاده شود.
  • در صورت تخریب، شکستن و وقوع خسارت برای اثاثیه مشتری، مشتری می‌تواند با ارائه فاکتور دریافت کرده از باربری می‌تواند به اتحادیه باربری مراجعه کرده و شکایت از شرکت باربری را خود ارائه کند.
  • هزینه حمل و جابه‌جایی بارهای غیر استاندارد و سنگین و… خارج از هزینه سرویس درخواست شده بوده و شامل دریافت اجرت جداگانه خواهد بود.
  • هزینه جابه‌جایی هرگونه اثاثیه سنگین و حساس و همچنین پیاده‌روی کارگران بیشتر از 15 متر اجرت جداگانه خواهد داشت.
  • در صورت ارسال سرویس کامیون، وانت و کارگر خالی اگر سرویس به دست مشتری برسد؛ سرویس در حال انجام محسوب می‌شود و در صورت کنسل شدن آن از طرف مشتری، باید نیمی از هزینه خودرو به راننده پرداخت شود.
  • در صورتی که مشتری پیش از ارسال سرویس، به شرکت باربری اطلاع بدهد، وی ملزم به پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای نیست.
  • اگر سرویس کنسل شده مربوط به سرویس کامیون با نیروی کار باشد، می‌بایست یک سوم از هزینه کامیون توسط مشتری پرداخت شود.

مهم‌ترین قوانین اتحادیه باربری

مقررات مرتبط با قوانین اتحادیه باربری

لیست زیر خلاصه‌ای از مقررات مرتبط با قوانین اتحادیه باربری هستند که عبارتند از:

  • ضوابط تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی جاده‌ای
  • شرایط و ضوابط به‌کارگیری مدیران فنی شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل جاده‌ای
  • آیین‌نامه نحوه بارگیری، حمل و مهار ایمن بار وسایل نقلیه باربری جاده‌ای
  • دستورالعمل کنترل ساعت کار مجاز رانندگان حمل‌ونقل باری کشور
  • دستورالعمل آموزشی رانندگان حرفه‌ای حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک
  • دستورالعمل جابه‌جایی محمولات ترافیکی
  • دستورالعمل آموزش شاغلین بخش حمل و نقل جاده‌ای
  • حمل و نقل دارو و واکسن
  • دستورالعمل جابه‌جایی محمولات ترافیکی
  • دستورالعمل حمل و نقل کالاهای خارجی وارداتی (قاچاق کالا)
  • ضوابط اختصاصی کالاهای فوق سنگین
  • ضوابط تهیه، تنظیم و استفاده از بارنامه جاده‌ای
  • ضوابط فعالیت بازارگاه‌های الکترونیکی حمل‌ونقل جاده‌ای کالا
  • دستورالعمل ساماندهی ناوگان وانت بار
  • دستورالعمل شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ مقیاس هوشمند
  • شرایط و ضوابط به‌کارگیری مدیران فنی شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل جاده‌ای
  • شیوه‌نامه تسهیل اجرای تبصره 2 قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی
  • آئین‌نامه نحوه بارگیری، حمل و مهار ایمن بار وسایل نقلیه باربری
  • اصول و ضوابط حمل و نقل جاده‌ای بار و کالا (ابعاد و اوزان)
  • فهرست کالاها و محصولات خطرناک
  • نحوه ابلاغ قوانین و مقررات حمل و نقل
  • تعاریف و مقررات حوزه حمل و نقل
  • ضوابط تاسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های حمل و نقل بین شهری کالا
  • بخشنامه افزایش سهم دولت در پرداخت حق بیمه رانندگان حمل و نقل بار
  • فهرست کالاها و محصولات خطرناک
  • آیین نامه اجرایی حمل‌ونقل مواد خطرناک 1 و ۲و ۳

سخن آخر

بدیهی است که هر یک از مشاغل مختلف دارای قانون و مقررات و یک آیین‌نامه و سیستمی یکپارچه هستند که توسط یک مرجع تعیین شده برای آن‌ها تدوین و اداره می‌شود. شرکت‌های اتوبار، رانندگان باربری و… نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طبق مقرات و قوانین اتحادیه باربری در زیر مجموعه اتحادیه باربری کشور مشغول به فعالیت هستند. ما در این نوشتار تنها به برخی از مهم‌‌ترین قوانین اتحادیه باربری پرداختیم تا شما را با سیستم این صنف آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری محتوا
Twitter
Pinterest
Reddit
Telegram
Facebook
WhatsApp
تماس مستقیم : ۰۲۱۸۸۳۷۴۹۶۸