شکایت از شرکت باربری

شکایت از شرکت باربری به دلیل آسیب رسیدن به بار، همیشه بحثی داغ است. موارد بسیاری دیده شده که لوازم منزل یا کالاهای مشتری، در طی جابجایی دچار آسیب شده و حال مشتری به دنبال روشی برای جبران این خسارت‌ها است. اگر شما هم به تازگی در طی حمل اثاثیه منزل از شرکت هایی مانند باربری تهران دچار خسارت شده‌اید، خوب است تا با نحوه شکایت از شرکت باربری آشنایی پیدا کنید. آگاهی از قوانین و مقررات در این زمینه به شما کمک می‌کند تا ساده‌تر خسارت‌ها و آسیبب به اموال خود را جبران کنید.
شکایت از شرکت باربری
باربری آسوده بار » مقالات » شکایت از شرکت باربری

فهرست مطالب

نحوه و چگونگی شکایت از شرکت باربری

شکایت از شرکت باربری مراحل زیادی دارد و زمان بسیاری را از شما خواهد گرفت؛ از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است، به شما توصیه می‌کنیم که با بسته‌بندی مناسب کالاهای خود، از مشکلات احتمالی در زمان انتقال آن‌ها جلوگیری کنید. پیش از تحویل بار به راننده، باید حواله بارگیری از طرف شرکت باربری داخل شهری یا باربری تهران به شهرستان را دریافت کرده و پس از مطالعه و تطابق دادن آن با محموله خود، اجازه خروج را به راننده بدهید.

در صورت انجام ندادن این مراحل، شرکت باربری هیچ مسئولیتی را در قبال عدم تطابق بار با بارنامه و شکایت از شرکت باربری، قبول نخواهد کرد.
از طرفی برای جلوگیری از فرایند شکایت که دردسر های خاص خود را دارد، باید بعد از تکمیل بارگیری، صورت جلسه‌ای تنظیم کرده و اقلام بارگیری شده را در آن فهرست نمایید. پس از ثبت جزئیات محموله در این سه برگه، به همراه صورت جلسه همراه بارنامه، محموله تحویل گرفته خواهد شد.

یک فاکتور جهت ارائه به دادگاه باید چگونه باشد؟

برای شکایت از شرکت باربری می‌توان از فاکتور استفاده کرد. لازم به ذکر است که فاکتور برای ارائه به دادگاه لازم است تا برخی معیارهای خاص را داشته باشد. در ادامه شما را با برخی از این معیارها آشنا خواهیم کرد.

اسم و مشخصات کامل شرکت باربری در سربرگ فاکتور به صورت چاپ شده وجود داشته باشد.
نام و نام خانوادگی مشتری در فاکتور وجود داشته باشد.
لازم است تا تاریخ همان روز، در فاکتور قید شده باشد.
نوع خدمات به همراه تعداد کارگر و نوع ماشین حمل و نقل از دیگر اطلاعاتی است که ثبت‌شان در فاکتور الزامی است.
نیاز است تا اجرت حمل و نقل و دستمزد هریک از کارگران مشخص شده باشد.
آدرس و شماره تلفن باربری باید در زیر فاکتور به صورت چاپ شده وجود داشته باشد.
لازم است تا مهر و امضا مسئول یا نماینده شرکت باربری در فاکتور قید شده باشد.
از طرفی مشتری نیز باید این فاکتور را امضا کرده باشد.
در صورتی که فاکتور شما تمامی معیارهای گفته شده را داشته باشد، قادر خواهید بود تا برای شکایت از شرکت باربری، به اتحادیه شرکت‌های باربری و حمل و نقل آن شهرستان مراجعه نمایید. در این مرحله باید از از قیمت‌های اتحادیه اطلاع یافته و در صورت وجود تناقض،قادر خواهید بود تا برای طرح دعوا و درخواست استرداد وجه اضافی دریافت شده، اقدام کنید. در برخی موارد دیده شده که از طرف اتحادیه اقدامی صورت نمی‌گیرد. در چنین مواردی می‌توانید تا برای شکایت از شرکت باربری اقدام نمایید.

فاکتور شکایت از شرکت باربری

قوانین و مقررات مربوط به حمل بار کدام اند؟

در ادامه این مطلب به برخی از قوانین و مقررات حمل و نقل که در زمان شکایت از شرکت باربری به شما کمک خواهند کرد، اشاره می‌کنیم:

ماده ۱

مطابق قانون شکایت از شرکت باربری، در صورت بیشتر بودن دستمزد درخواستی از سوی باربری از تعرفه نرخ حمل کالا و مسافر که توسط وزارت راه و ترابری اعلام خواهد شد، حتی در صورت رضایت صاحب کالا و مسافر، شرکت، موسسه یا پیمانکار حمل و نقل با توجه به دفعات جرم، مجازات خواهد شد.

این مجازات برای بار اول جریمه‌ای نقدی ۵ تا ۲۰ برابر وجهی که اضافه دریافت شده و همچنین تعطیل موقت شرکت به مدت 15 الی 45 روز خواهد بود. در صورتی که شرکت خاطی برای بار دوم این جرم را انجام داد، مجازاتش به جریمه نقدی ۱۰ تا ۳۰ برابر اضافه دریافتی و تعطیل موقت به مدت شش ماه و در صورت تکرار آن برای بار سوم، جریمه نقدی به ۲۰ تا ۵۰ برابر اضافه وجه دریافتی و تعطیل دائم شرکت یا مؤسسه یا پیمانکاری افزایش خواهد یافت. از طرفی صاحب امتیاز شرکت به هیچ عنوان قادر نخواهد بود تا دوباره در امور حمل و نقل فعالیت کند.

ماده ۲

طبق ماده ۲ برای “شکایت از شرکت باربری”، در صورتی که رانندگان وسایل نقلیه نظیر کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و غیره، بیش از نرخ مصوب، اقدام به دریافت هزینه کنند، متناسب با تعداد دفعات انجام این جرم، مجازات خواهند شد. برای بار اول آن‌ها محکوم به پرداخت جریمه نقدی ۲ تا ۱۰ برابر اضافه وجه دریافتی خواهند بود. در صورت تکرار جرم، این جریمه به ۵ تا ۲۰ برابر اضافه وجه دریافت شده افزایش خواهد یافت.

ماده ۳

گاهی ممکن است که شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی، مبلغی اضافه بر نرخ حمل مسافر و کالا درخواست کنند. لازم به ذکر است که درخواست هر گونه پاداش نقدی یا جنسی اضافه بر نرخ حمل کالا و مسافر، ممنوع است. در صورت انجام این جرم، حکم متصرف غیرقانونی در اموال دولت برای آن‌ها صادر شده و طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

ماده ۴

لازم به ذکر است که در برخی موارد خاص و استثنا می‌توان در محورهای تعیین شده و با نظر و اعلام وزارت راه و ترابری، تعرفه نرخ حمل کالا و مسافر را به صورت موقت تغییر داد.

ماده ۵

در صورت پرداخت هر گونه وجه اضافه بر نرخ رسمی حمل کالا و مسافر، از سوی کارخانجات، شرکت‌ها، مؤسسات خصوصی، تجار، واحدهای صنعتی و هر سازمان اقتصادی دیگر، مجازات با توجه به تعداد دفعات جرم، شرایط و امکانات خاطی تعیین خواهد شد. در صورتی که اولین بار باشد که شخص این جرم را انجام می‌دهد، محکومیت او برابر ۲ تا ۱۰ برابر اضافه پرداختی خواهد بود. اما در صورت تکرار جرم برای دفعات دوم و سوم، محکومیت به ترتیب برابر با ۵ تا ۲۰ برابر و ۲۰ تا ۵۰ برابر اضافه پرداختی، تعیین خواهد شد.

ماده ۵ شکایت از شرکت حمل و نقل

ماده ۶

ممکن است که فرد خاطی برای اولین بار مرتکب یکی از جرایم گفته شده در بالا شده باشد. گاهی دیده شده که دادستان این موارد را غیرمهم تشخیص داده و با وعظ یا توبیخیا تهدیدیا اخذ تعهد تادیب، به مسئله پایان دهد. تادیب گفته شده به وزارت راه و ترابری انعکاس داده شده و دادگاه نیز می‌تواند بسته به نظر خود، یکی از مجازات‌های گفته شده در بالا را اعمال نماید.

در چنین شرایطی شکایت از شرکت باربری کمی پیچیده و دشوار به نظر می رسد.

ماده ۷

لازم به ذکر است که تمامی قوانین و مقررات شکایت از باربری که با این قانون مغایرت داشته باشند، از تاریخ اجرای آن، بلا اثر خواهند بود.

دلیل اصلی استفاده نکردن بیمه توسط باربری ها چیست؟

شاید در طی مراحل شکایت از شرکت باربری با این پرسش روبرو شوید که چرا شرکت‌های باربری از بیمه استفاده نمی‌کنند؟ دلیل این امر به مدت زمان دریافت بیمه برمی‌گردد. تمام کار جابه‌جایی و انتقال کالاها حداکثر یک روز زمان می‌برد؛ اما برای تهیه بیمه‌نامه باید یک الی دو روز، زمان صرف کرد؛ به همین دلیل مدیران باربری‌ها و مشتریان از دریافت بیمه‌نامه صرف نظر می‌کنند.

البته در این مابین شرکت های معتبری مانند باربری شهرک غرب وجود دارند که بیمه بار را بصورت رسمی ارائه می دهند.

استفاده نکردن بیمه توسط باربری ها

سخن پایانی درمورد شکایت از شرکت باربری

در این مطلب سعی شد تا اطلاعاتی در رابطه با شکایت از شرکت باربری در اختیار شما قرار بگیرد. اگر پیش از این‌ها تجربه چنین مشکلاتی را دارید، لطفاً تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. در صورت وجود هر گونه پرسش، کارشناسان ما خوش‌حال خواهند شد تا به آن پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری محتوا
Twitter
Pinterest
Reddit
Telegram
Facebook
WhatsApp
تماس مستقیم : ۰۲۱۸۸۳۷۴۹۶۸