لجستیک در باربری

هر شرکت و سازمانی در تولید محصولات خود بخشی را به حمل‌ونقل ارائه خواهد داد. برای مثال شرکتی که در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می‌کند، بخشی از کارکنان را مامور حمل این قطعات خواهد کرد. در واقع شرکت‌های تولید کننده بخشی از بودجه خود را صرف هزینه‌های باربری می‌کنند. حمل‌ بار برای شرکت‌هایی از این قبیل نیازمند هزینه زیادی است. اما آیا راهی برای کم کردن این هزینه‌ها وجود دارد؟ لجستیک در باربری سبب می‌شود علاوه بر کاهش هزینه در زمان نیز صرفه‌جویی شود. لجستیک کالا سبب می‌شود چرخه اقتصادی سازمان، روند سالم‌تری را در پیش بگیرد.
لجستیک در باربری
باربری آسوده بار » مقالات » لجستیک در باربری

فهرست مطالب

لجستیک در باربری چیست؟

برای اینکه با مفهوم لجستیک در باربری بیشتر آشنا شوید و بهتر آن را درک کنید بهتر است تعریف را با ذکر یک مثال شروع کنیم. فرض کنید شما قصد دارید به محل کار خود بروید. برای رفتن به محل کار شما باید یکسری تدارکات را در پیش بگیرید. آماده شوید، غذا بخورید و در نهایت نیاز به وسیله رفت و آمد دارید. اگر بخواهیم برای لجستیک در باربری یک معادل در زبان فارسی بیابیم، باید کلمه پشتیبانی را جایگزین آن کنیم. اما لجستیک در حمل بار به چه معناست؟ لجستیک در حمل بار شامل مراحلی همچون چیدمان بار در انبار مورد نظر، روش بارگیری و تحلیل بار است. لجستیک به تدارکاتی گفته می‌شود که در ابتدا تا رسیدن به مقصد انجام می‌شود. لجستیک در باربری اهمیت زیادی دارد و تمامی جوانب حمل‌و‌نقل را نظارت می‌کند. لجستیک سبب می‌شود حمل بار با آرامش بیشتری صورت بگیرد. باربری تهران نیز از جمله مراکزی است که به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهد.

لجستیک و حمل‌ونقل چه ارتباطی با هم دارند؟

به طور کلی لجستیک در باربری مسئولیت ایجاد هماهنگی و برقراری مدیریت را برعهده دارد. لجستیک نقش مهمی را در زمینه انبارداری، بیمه و حمل‌ونقل ایفا می‌کند. یکی از مهمترین مزایای لجستیک سرعت بخشیدن به حمل بار است. یعنی از طریق لجستیک نه تنها بار مورد نظر با سلامت کامل به مقصد میرسد بلکه حمل بار در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود. لجستیک در باربری حالت‌های مختلفی دارد. همانطور که می‌دانید حمل‌‌و‌نقل بار انواع مختلفی دارد و لجستیک با توجه به نوع بار و نوع حمل تدارک دیده می‌شود. مراکز باربری نیز با بررسی جوانب مختلف، خدمات حمل بار را ارائه می‌دهد.

ارتباط لجستیک و حمل‌ونقل

انواع لجستیک در باربری

در حمل بار و حمل اثاثیه منزل لجستیک‌های مختلفی وجود دارد که در این قسمت قصد داریم به انواع لجستیک در باربری بپردازیم و اطلاعات مفید و مختصری در این زمینه به شما عزیزان ارائه دهیم. انواع لجستیک عبارتند از:

لجستیک معکوس (Reverse Logistics)

این نوع از لجستیک همانطور که از نامش پیداست روند معکوسی را طی می‌کند و کاملا برعکس آن چیزی است که ما می‌دانیم. لجستیک معکوس بر بازگشت بار از مقصد به انبار تمرکز دارد و جابه‌جایی بار از سمت گیرنده به فرستنده را کنترل و بررسی می‌کند. معمولا این نوع از لجستیک در باربری با هدف پس گرفتن بار انجام میشود.

لجستیک سبز (Green Logistics)

لجستیک سبز همواره در تلاش است تا اثرات محیط زیستی فرآیند حمل بار را کاهش دهد. راهکار‌های زیادی برای کاهش تاثیرات حمل‌‌و‌نقل بر محیط زیست وجود دارد که از این راهکار‌ها می‌توان به بهینه‌سازی راه‌ها، استفاده بیشتر از حمل‌ونقل هوایی و استفاده نکردن از وسایل نقلیه دودزا اشاره نمود. مراکز حمل و نقل از جمله مراکزی هستند که اهمیت زیادی به این نوع لجستیک در باربری می‌دهند.

لجستیک اضطراری  (Emergency Logistics)

اصطلاح لجستیک اضطراری در کمپانی‌های فعال حمل‌و‌نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی از مواقع ممکن است به هر دلیلی کالا دیر‌تر تولید شود یا یک حادثه طبیعی رخ دهد و نیاز باشد کالا با سرعت بیشتری به مقصد برسد. در این مواقع کمپانی‌های حمل‌ونقل روی کار می‌آیند و به عملیات حمل بار سرعت می‌بخشند.

لجستیک تولید (Production Logistics)

لجستیک تولید یکی از انواع لجستیک در باربری است که بیشتر فرایند تولید کالا را بهینه‌سازی می‌کند. در لجستیک تولید هدف این است که در زمان مناسب کالا با بهترین کیفیت به تولید برسد. با لجستیک تولید بهره‌وری تولید محصول افزایش یافته و در زمان کمتر، محصول بیشتری تولید می‌شود.

لجستیک توزیع (Distributed Logistics)

لجستیک توزیع یکی از انواع لجستیک در باربری است که ممکن است برای بسیاری از شما آشنا باشد. هنگامی که کالا تولید می‌شود و مشتری سفارش را ثبت می‌کند، عملیات پردازش در انبار مورد نظر و تحویل کالا به مشتری شروع می‌شود. لجستیک توزیع اهمیت زیادی دارد و آن هم به این دلیل است که در این نوع از لجستیک در باربری زمان و مکان و تقاضا و عرضه کالا متفاوت خواهد بود. لجستیک توزیع باید تعادل را میان این موارد برقرار کند.

لجستیک کسب و کار (Business Logistics)

در مراکز حمل و نقل و مراکز دیگر، لجستیک کسب‌و‌کار هنگامی که کالا از یک فروشگاه توسط مشتری خریداری شود وارد فرآیند می‌شود. اگر بخواهیم تعریف مختصری در مورد لجستیک کسب‌و‌کار ارائه دهیم باید بگوییم که این نوع لجستیک از لجستیک در باربری کالا را در زمان درست مکان درست، با قیمت و تعداد درست به مشتری درست می‌رساند.

توجه داشته باشید که فرقی ندارد که کسب‌و‌کار حمل‌و‌نقل مختص خودش را داشته باشد یا اینکه وظیفه حمل بار را به شرکت و مراکز دیگری سپرده باشد. معمولا روند حمل بار به این گونه است که بعد از ثبت سفارش توسط مشتری چرخه تامین محصول شروع شود و پس از پردازش برای مصرف‌کننده در زمان و مکان درست ارسال شود.

لجستیک در باربری چه مزایایی دارد؟

لجستیک حمل بار مزایای بسیاری دارد که در این قسمت قصد داریم به برخی از آنها بپردازیم. از مزایای لجستیک در حمل بار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌وری بالا
  • موجودی کمتر
  • سرعت بیشتر
  • موعد تحویل کوتاه
  • سود بیشتر
  • رعایت حقوق مشتری
  • قابلیت مشاهده اتفاق‌ها
  • کاهش هزینه‌ها
  • افزایش خدمت‌دهی به مشتری
  • مرجع پاسخگویی
  • اجرای دقیق سیستم‌ها

مزایای لجستیک در باربری

سخن پایانی درباره لجستیک در باربری

به طور کلی به تمامی فعالیت‌هایی که برای هماهنگی در جهت تحقیق و مطالعه و بررسی کالا صورت می‌گیرد لجستیک گفته می‌شود. همانطور که گفتیم لجستیک انواع مختلفی دارد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم اطلاعات مفید و کاملی در مورد لجستیک در باربری و حمل بار در اختیارتان قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری محتوا
Twitter
Pinterest
Reddit
Telegram
Facebook
WhatsApp
تماس مستقیم : ۰۲۱۸۸۳۷۴۹۶۸